2012. március 3., szombat

Zoldre van a, zoldre van a - (z)ablakparkany festve

Oda jarok minden reggel, este,
de az este nem gyoztem mar varni...

Most nem egyik nagy kedvencemet irom at, hanem tenyleg. Na jo, nem a parkany konkretan, hanem az ablakkeret, de akkor nem rimelt volna, meg lenyege sem igazan lenne. Igen, van egy csomo ablakunk, hogy legyen mit mosni (ugy terdmagassagban kezdodnek, magassagban negy, szelteben tobb mint ket meteresek) es - sosem fogom megerteni az ugynevezett lakberendezot, aki a tulaj helyett berendezte szereny otthonunkat - a feher fal, feher ajto, feher hajoparkett (!!) melle raadasnak sotet keseszold arnyalatu az ablakkeret. Szeretem a keket is zoldet is kulon, az utobbi szep ablakkeretnek egy normalis szinben, de igy nem. Na mindegy, ha nem jon be az angol biznisz lakberendezonek megyek. Biztos, ami biztos, keszitek egy listat a modernnek titulalt, valojaban furcsa, hideg es nem egyszer egyenesen ijeszto festmenyekrol, mert az mindig kell. Az adja a hangulatot. Hiaba, a hejaban van a vitamin, nem? :)  A fejem felett epp most log ket festmeny, amelyeket egy fekete-feher lakasba igenis csak hideg szinekkel lehetett komponalni, es lila ibolyam sincs mi van rajtuk. Jo nagyok. Ez meg hagyjan. De az eloszobaban log egy bazi nagy (ez alatt azt ertem, hogy eletnagysag ketszerese legalabb) kep egy zebranak a fejerol. Tobben allitjak, hogy mintha valami hires festmeny masolata lenne... de eddig senki sem tudta meg korulbelul sem megmondani, melyike is.

A zebra nez. Ejjel-nappal, foleg ejjel. Nem profilbol van lefestve, nem, egyaltalan. Egyenesen rad nez. A pofaja egyik fele arnyekban van, onnan csak a szeme latszik rendesen, ami igy korom fekete. A masik szeme verben uszik. Becsulet szavamra. Az egyetlen szin a 1,5X1,5 meteres festmenyen az a verben uszo szem pirosa. Sokaig talalgattam, hogy miert is ver ki tole a viz, foleg mert ahogy felemeled a fejed az agybol, szembetalalod magad a zebraval. Aztan rajottem hogy allat letere nagyon hasonlit az eredeti Terminator filmben szereplo robotra, miutan Schwarzingernek lemallott a kepe.

Akkora bazi nagy az a festmeny, hogy nincs hova tenni. Levehetem a falrol, es felallithatom valahova mashova, de az nem segit. Igy hat a zebra marad. Most mar nem szokok ki az agybol mint a rugo valahanyszor felemelem a fejem valamiert es az alom kodebol elmosodottan felsejlik a zebra alnok pofaja. Vagyis ritkan tortenik mar meg. Utalom azt a zebrat!

Mivel nem vagyok a sok csecsebecse, muvirag es porfogo muikebana kedveloje ugy gondoltam valamivel majd en otthonosabba teszem a lakast. Igy kezdtem el az amugy szeles konyhai ablakparkanyon zacskos bazsalikomot tartani. Van abban valami eszmeletlenul hangulatos, amikor keszited a kajat, es nem szaritott fuszert hanem valodi, frissen szedett sajat keszitesut dobsz bele. A kezdo csomagban mar benne volt a biotalaj, meg a biomag amit gyakorlatilag raszortal, ontoztel es kesz.
Ket hete kiviragzott a bazsalikomon. Hulye liba letemre meglepodtem, es tatott szajjal meseltem anyukanak, hogy a bazsalikomnak viragja is van, sosem gondoltam volna. Becsuletere legyen mondva, hogy tiz masodperc csend alatt magaban, szo nelkul le is irta elsoszulottje intelligenciajahoz fuzott remenyeit es kedvesen megdicsert. Jo, hogy felfedeztem.

Engem mindenesetre a viragzas feldobott. Kapott a bazsalikom extra torodest, naponta tobbszori ellenorzest, majdhogynem enekeltem neki, es dicsertem mindenki elott, hogy nojjon a maja, vagy ami van a novenyeknek maj helyett. Az enyem kozben akkorara dagadt, hogy nem fertem a boromben, es nagy vagyamat teljesitve vettem egy ovalis kasposzeru izet, kulon 5 kilo erdei foldet es beszabadultam a novenyuzletbe. Folyt a nyalam, es mindenfele magot meg szerettem volna venni. Vegulis Sanjay meggyozott, hogy a fejes salata, aproretek es citromfa talan nagy falat egyutt egy ketaraszos kasponak, igy maradtam a fuszernovenyeknel. A sarkanyfurol is sikeresen lebeszelt. Mondjuk segitett az is, hogy fogalmam sincs mi az a sarkanyfu es mire jo, csak popecul hangzott. Megegyeztunk, hogy a kaspo es a hely csak harom novenyt bir el. A koriander az elso volt a listan, mert elegem van a meregdraga piaci frissen vagott korianderbol, ami nelkul sajnos keves indiai etel lenne az igazi; tehat kell. A petrezselyem ugyancsak fontos, a szaritott mit sem er, es szepen nez ki a fodros levelecske disziteskent is mindenen. Hogy legyen meg az oromom, vettunk borsmentat. Abbol majd olyan finom hazi mentatea es mentas csirke lesz, hogy csak. Meg mentas muffin. Ebbol a harombol csak egyet tudok "kesziteni" amugy, de valtozni fog majd, ha ott illatozik a menta az ablakparkanyon. :)

Meg kb. 10 nap, es frissen vagott 4 (!!!) fajta fuszernovennyel fozhetek. Apro oromok, nem? Meg a zebra is vigyorogni latszik ma. :)

2 megjegyzés:

  1. Én is mindig akartam ilyeneket, de kint hideg van nekik, bent pedig befele nyílik az ablakunk... nekem eddig minden fűszernövényem meghalt. Réka, mondd, hogy csinálod?

    VálaszTörlés
  2. Itt eddig kibirtak, lehet az is, hogy ott sosem nyitok ablakot, csak bukonyilora, igy nem lettek megzavarva. A redonyt meg ugy huzom mindig, hogy kapjanak is napfenyt, de ne tul sokat, mert attol is tonkremennek. Eddig petrezselyem, bazsalikom, oregano, koriander mind egy cserepben vidaman elt. Ja, igen, nem szabad nagyon surun vetni, mert akkor nincs eleg teruk. Jo maggal es folddel probalkoztal?

    VálaszTörlés